Lapland! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Ruben Bloemsma - WaarBenJij.nu Lapland! - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Ruben Bloemsma - WaarBenJij.nu

Lapland!

Door: Ruben Bloemetje

Blijf op de hoogte en volg Ruben

16 September 2014 | Zweden, Umeå

Hey alweer, deze keer hou ik het al langer vol dan in Australie wat betreft reisverslagen! haha. en dat is maar goed ook, want hier ben ik een stuk langer!
Laat ik beginnen met de kerst. Als het goed is hebben we rond kerst een periode van 4 weken waar tijdens we geen les hebben. Maar er moet wel geleerd worden/ aan opdrachten gewerkt worden. Dus nu ben ik aan het twijfelen of ik even terug naar Nederland zal komen of niet haha. Ligt er ook een beetje aan wat de rest doet hier :)
We zijn nu al een tijdje bezig met dat individuele project, maar ik vind het nogsteeds heel lastig om de motivatie te vinden om me werkelijk te zetten tot het werken aan het project. Heb wel al literatuur gevonden enzo, dus ga morgen maar eens een poging doen tot het schrijven :)
Ben zondag avond teruggekomen van een geweldige hiking trip in Lapland! We hebben een stukje van de kings trail gewandeld, echt geniaal. Het was een 5 daagse trip dus waarbij we iedere dag ongeveer 14 km wandelden van een hut naar de andere. Bij zo een hut had je een wc en bed, geen elektriciteit, stromend water, verwarming etc. Het water uit de beekjes kon je drinken, dus daar moest je steeds drinkwater vandaanhalen. De wc was een wild wc met zo een gat in de grond en een lekker luchje ;) s'avonds gingen de kaarsjes aan om nog het een en ander te kunnen zien ^^. Hele leuke sfeer enzo, mooi uitzicht vanuit de hut. bij de laatste hut hadden we een 8 persoonshuisje voor ons alleen, dit stond ong 100m van de hut vandaan. Die nacht daar hebben we ook het noorderlicht gezien, echt geweldig. De hele lucht vol, we waren compleet omringd door dat noorderlicht. Alleen jammer dat de maan ook heel fel scheen waardoor we niet alles goed konden zien. Maar wauw, wat is dat mooi! Het licht was alleen niet zo helder groen en fel als op de meeste foto's te zien is. Het beweegt continu, af en toe is het echt aan het dansen. soms wordt het super fel en dan weer niet, het kan verdwijnen en weer terugkomen. Het is bijna onwerkelijk omdat het alleen maar snachts te zien is zo vanaf 10.30 pm, en daarna ga je slapen en dan denk je de volgende ochtend, hmm was het een droom of niet? xD maar het is echt 100%.
Zondag was dus de geplande dag van terugkeer met de bus. Zaterdag zo rond half 1 toen we ong 4 van de 12 km voor die dag hadden gelopen besloten we dat we misschien wel de bus die avond al ipv zondag konden hebben. Dat was wel chill geweest omdat we maandag de hele dag les hadden en een rust dag wel goed uitkomt. Dus dachten we: misschien kunnen we vandaag naar de bus lopen (nog 21km hadden we te gaan). Dus op hoog tempo wandelen we naar de laatste hut. Daar eenmaal aangekomen was het kwart voor 3 ofzo en we vroegen aan de host daar of het mogelijk is om nog naar de bus te wandelen voor 6 uur (dan vertrok die dachten we). Jaa dat was zeker mogelijk want de laatste 4km kun je met een ski lift naar beneden, en de weg naar die lift was groot en deels vlak. OK ideaal dachten we, dus we beginnen de laatste tocht van 7 km naar de lift, terwijl we al aardig moe waren. Bijna de hele route was helling op haha en we moesten een extra tas dragen omdat iemand niet meer haar tas kon dragen van vermoeidheid. Halsoverkop komen we dan toch op tijd aan bij de lift en rond 5.40 komen we aan bij de bus. Ik ga even naar de wc van te voren en hoor als ik weer bij de groep ben dat de bus niet meer rijd die dag.. schijnt dat de laatste bus om 5.20 is vertrokken xD dus waren we de lul. Gelukkig konden we wel een goedkope hotelkamer voor 8 man boeken die nacht en zondagochtend om 9 uur vertrok de eerste bus weer. Even later komen we erachter dat we die bus niet kunnen nemen omdat we dan over moeten stappen op een trein, en dus extra moeten betalen. Blijkt dat de eerst volgende bus die rechtstreeks naar Umea rijdt (5 uur lange reis) pas om 5 uur smiddags vertrekt, oftewel exact dezelfde bus als we in eerste instantie gepland hadden en al die extra moeite voor niks haha. Tijdens het hiken kwamen we ook steeds een duitse wandelaar tegen die alleen wandelde, maar wel dezelfde track en hutten als wij. Op zaterdag zeiden we dus tegen hem van: ja wij slaan de volgende hut over en gaan meteen naar de bus dus houdoe. En die zondag dus rond 5 uur kwamen we hem weer tegen en hij dus: hej, jullie ook hier xD yep we hebben een beetje gefaald.
Maar al met al was de trip echt geweldig, kijk de foto's maar :)
Vandaag lekker beachvolley gespeeld en morgen een crayfish dinner, ben benieuwd! Donderdag ga ik ook naar een studentenpub eten met een zweeds meisje ^^ (ze heeft wel een vriend helaas).
Al met al gaat het wel goed hier dus, al is het nog wel even zoeken af en toe :)

• 17 September 2014 - 11:21

Evelin:

Cooooolllllll!

• 17 September 2014 - 14:04

Bram Schouten:

Ruben, Geweldige avonturen!
    Ik bedenk me ineens: Schaats jij graag? Met die meren in dat hoge noorden moet je daar van de winter enorme mogelijkheden op natuurijs hebben.
    Groetjes,

Bram

• 17 September 2014 - 21:00

Mama:

Hahahahahahahahahahahahahaha
    Dat verhaaaalll over de gemiste bus is geniaalll..
    Die Duitse wandelaar die je dan weer doodleuk tegenkomt bij de in eerste instantie geplande bus.. Hij op zijn dooie akkertje lekker rustig aan.. En jullie al die toeren uitgehaald ..Zie het helemaal voor me.
    Heel stoer en een geweldig verhaal..

Lees nog weinig over studie, maar dit is minstens zo belangrijk!

Hoorde ook dat net in die dagen het Noorderlicht daar heel mooi moest zijn... Felle kleuren dansend licht..
    Wat lijkt me dat mooi.. Kon je daar geen foto's v maken?

Laat maar weten wat je wilt met kerst en oud en nieuw. Kunt inderdaad ook hier komen zoals we al hadden besproken.. Anders komen iig Evelin en ik jouw kant op...
    Welke vier weken zijn dat precies?

Sterkte met je crayfish dinner .. (?))//
    Liefs Mama

• 17 September 2014 - 22:58

Ruben Bloemsma:

Haha, ja schaatsen lijkt me zeker leuk om eens te proberen hier!

Ik heb foto's upgeload van het noorderlicht, je moet ff op 'ga naar het overzicht' klikken, dan zie je de rest van de foto's :p

• 03 Oktober 2014 - 21:32

Janneke Scholten:

Wow, ziet er echt fantastisch uit!