Winter is coming - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Ruben Bloemsma - WaarBenJij.nu Winter is coming - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Ruben Bloemsma - WaarBenJij.nu

Winter is coming

Door: Ruben Bloemetje

Blijf op de hoogte en volg Ruben

12 Oktober 2014 | Zweden, Umeå

Hallo,

Winter is coming........................................................................................
Ja dus, het is hier nog niet echt super koud ofzo, maar de dagen worden wel aanzienlijk korter! Het is nu al rond 18:00 donker, en dat wordt alleen nog maar erger ^^.
Dat Zweedse dinner waar ik het vorige keer over had was wel grappig om meegemaakt te hebben, maar zou er geen tweede keer naartoe willen ;) We waren met super veel mensen allemaal aan lange nette tafels, iedereen zat super dicht tegen elkaar aan, beetje ongemakkelijk vond ik, had nauwelijks de ruimte om relaxt te eten. Het duurde ontzettend lang voordat je uberhaupt wat te eten kreeg. Er werden super veel traditionele Zweedse liedjes gezongen wat wel leuk was om te zien allemaal, maar kon er niks van verstaan laat staan meezingen haha. Op het laatst was er wel een engels liedje! :D dat voelde toch wel goed. Ja allemaal heel traditioneel en vrij net dus, niet echt mijn ding ^^.
2 oktober hebben we biertje gedronken bij mijn appartement voor mijn verjaardag, was gezellig. Ik wilde er alleen geen party van maken omdat het appartement er een beetje fragiel en niet party proof uitziet hehe.
Dat weekend zijn we (Femke, 2 zweedse en ik) gaan hiken ergens 100km van Umeå vandaan. Dat was super tof! We moesten met een roeibood een meerjte oversteken, wat wel leuke afwisseling was van het wandelen (20km per dag hehe). We hebben ook nog hele grove sporen gezien... van een crossmotor. Daar hebben we ook buiten geslapen in onze slaapzakken! was wel een leuke ervaring :) ik was een beetje bang dat ik het koud zou krijgen aangezien mijn slaapzak maar tot 8 graden gaat, maar dat gebeurde gelukkig niet, hot blooded muwaha, en het was bewolkt. Die Zweedse waren wel een beetje gek trouwens! Toen we dus aangekomen waren bij onze slaapplaats, rond half 6, sprongen zij nog ff in hun nakie het meer in! Aaahh koud :o. Was wel gezellig allemaal :)
Deze week hebben we niet zoveel met school gedaan.. ligt allemaal nogsteeds een beetje op een laag pitje ;p zo komt er ook niet echt motivatie om werkelijk wat te doen voor school. Maar ik heb het gevoel dat aankomende week wat drukker gaat worden.
Vrijdag eindelijk twee pakketjes voor mijn verjaardag opgehaald, en jaa er zat Hertog Jan bij!! Eindelijk weer wat goed bier hier in Zweden. Zelfs de Duitsers vonden het goed bier!
Zaterdag heb ik boogschieten weer eens geprobeerd! Was wel weer leuk om te doen :) Als de winter voorbij is dan kunnen we ook buiten en in het bos op dier doelen (geen echte dieren) gaan schieten enzo. Gister ook een chille BBQ gehad bij het meer, dat was wel koud trouwens wauw. Het vuur is je grootste vriend op zo een moment. Woensdag ga ik kickboksen uitproberen en morgen traditionele Zweedse dans les proberen georganiseerd door studenten haha. Wel grappig allemaal.
Mijn huisgenootje komt ook bijna terug! (eind oktober) Ben heel benieuwd hoe het leven er hier dan aan toe gaat :) Wordt weer ff aanpassen enzo.
We hebben trouwens ook nog een international dinner gehad ergens op vrijdag! Dat was super leuk, iedere student maakte een gerecht van zijn/haar land van herkomst. Alles was super lekker en vulde gigantisch haha.

Houdoe

  • 12 Oktober 2014 - 23:38

    Mama (Femke):


    Heejj Ruben,

    Wat een leuke activiteiten allemaal. Hoop dat je niet toch iets mist van de studie of ergens iets onderschat.
    En anders heb je er in ieder geval een geweldige tijd!
    Wat had jij voor iets typisch hollands gemaakt voor het International dinner.. ?
    Zag hier op je kamer alle boogschiet spullen nog staan. Gaaf dat je dat daar kunt oppakken weer.
    En eindelijk de pakketjes in je bezit.... Voor 1 avond goed bier..... ))

    Ook benieuwd hoe het straks gaat met je nieuwe huisgenoot. Komt wel weer meer leven in je appartementje.
    Eindelijk al die gitaren van de muur in de woonkamer..... Maar zal zeker ook even weer aanpassen zijn. Vertrekt hij na zijn afstuderen eind dit jaar? Of mag je daar ook wonen als niet student.

    Groot compliment voor je 5e verslag ! Je schrijft enorm leuk.
    Hot blooded son haha ))

    Geniet en tot snel weer..
    Liefs mama x

  • 12 Oktober 2014 - 23:41

    Mama (Femke):


    Ohh jaa.. Het was hier vandaag 17 graden ...
    Erg zachte herfst tot nu toe.

    Zag idd op weerkaartje in noord Zweden maar 1 graad of zo.
    Brrrrrr ... koud al zo vroeg.
    Komt goed uit dan als je hot blooded bent..

    Liefs v hier

  • 13 Oktober 2014 - 10:18

    Ruben Bloemsma:

    heej,

    Femke en ik hadden worstenbroodjes en appelmoes gemaakt :p
    bedankt :)

  • 13 Oktober 2014 - 13:25

    Janneke Scholten:

    Ja hier wordt het ook al steeds vroeger donker (gelukkig nog niet om 18.00uur :P) en winter is definitely coming (had mijn winterjas en handschoenen al aan vanochtend). Ben erg benieuwd hoe de winter bij jou is vergeleken bij mij.
    Oh en grappig dat het overal hetzelfde is, mijn zusje (zit nu ook in Zweden) heeft ook een international dinner gehad en aankomende donderdag heb ik hier het international foodfestival (we gaan stroopwafels en eierkoeken maken ^^).

  • 13 Oktober 2014 - 13:29

    Ruben Bloemsma:

    Hmm jaa ben ik ook benieuwd naar ja! :)
    haha stroopwafels kun je hier gewoon bij de lidl kopen.. maar eierkoeken is wel een goeie idd.
    Ja handschoenen ga ik zeer binnenkort ook nodig hebben, dus maar ff kijken waar ik die kan kopen :p

  • 15 Oktober 2014 - 17:49

    Bram Schouten:

    Ruben,
    Ik had eergisteren een reactie geschreven maar zag die niet terug. Gisteren herhaald, maar die zie ik weer niet. Blijkt die bij een ander verslag van jou te staan. Ik herhaal het nu nog een keer:

    Wat moet ik me voorstellen bij een Zweedse dansles? Dat je alle aanwijzingen in onverstaanbaar Zweeds krijgt? Of dat een foxtrot een Feuxtreut of iets dergelijks wordt?
    Je schrijft dat de school zo weinig te doen geeft dat de ambitie verloren gaat. Maar hoe staat het dan met het onderzoek dat je moest doen naar het kleine broertje (of zusje; dat hangt van de individuele kenmerken af) van de wolf, de vos?
    Overigens weer een goed verhaal! We lezen ze allemaal graag.
    Groetjes,

    Bram

  • 15 Oktober 2014 - 22:34

    Ruben Bloemsma:

    heej haha,

    Je had je reactie bij het verslag: eerste paar dagen van de introductie geplaatst :) ik heb er daar ook op gereageerd, maar hier nog een keer:

    Nou over die dansles weet ik niet zoveel want ik ben niet gegaan haha, heb gewerkt aan dat project van mij over dat kleine broertje/zusje van de wolf. Het begint nu iets drukker te worden omdat de toets dichterbij komt, zoals ik ook wel verwacht had :)

    bedankt :D

  • 19 Oktober 2014 - 18:10

    Marion :

    Hallo Ruben,

    Wat een leuk verslag weer. Ik wilde gaan vragen wat jullie voor hollands eten jullie hadden gemaakt, maar
    zag in reacties al dat het worstenbroodjes en appelmoes was.
    Ik vond dat je een mooie kleur das en muts op had in de roeibooT.
    Wat een mooie kleuren zijn er al bij jullie in het bos. Hier nog niet zo. Jasper is vanmiddag weer geland uit Japan. Tot de volgende keer en veel mooie momenten daar.

    Groetjes marion

  • 19 Oktober 2014 - 18:50

    :

    Heej bedankt. Nee heb gehoord dat het bij jullie nog best warm is :p ah tof :D ben benieuwd hoe jasper het heeft gehad in Japan :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Ruben

Dit is inderdaad mijn tweede profiel. Ik ben het wachtwoord en mail adres van mijn vorige profiel vergeten, hehe.

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 6473

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 12 Juli 2016

Umeå, de stad van de toekomst (haha)

Landen bezocht: