Eerste paar dagen van introductie - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Ruben Bloemsma - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen van introductie - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Ruben Bloemsma - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen van introductie

Door: Ruben Bloemetje

Blijf op de hoogte en volg Ruben

29 Augustus 2014 | Zweden, Umeå

Heej,

Gisteren was de eerste dag van de introductie georganiseerd door de SLU. En ik dacht dat de HAS dingen slecht geregeld had haha. De eerste mededeling was al dat een aantal dingen niet door konden gaan omdat docenten dubbele afspraken hadden ofzo. De uitleg over de SLU enzo was ontzettend saai en duurde lang. Daarna kwam iemand van de SLU kerk ofzo, welke als enige wel fijn was om naar te luisteren en die ook niet zo lang sprak. Daarna kwam een vrouw van student healthcare welke echt overkwam alsof ze een beetje van de wereld was xD. Ze was wel aardig, maar kwam gewoon niet zo helder over. Toen hadden we Ficka wat wel chill was, lekker koffie/thee met een gebakje hihi. Toen kwam de knaller op de vuurpeil: de studentenvereniging! Ik dacht, oh nu moet het wel wat interessanter worden, meestal brengen studentenverenigingen zoiets heel interessant. Maar OMG, hij was nog de meest vage van ze allemaal haha. Hij stond daar dus alleen voor onze groep en zat super droog vage dingen te vertellen over de vereniging, van ja er zijn veel verschillende clubs, je kan lid worden, je kan dit weekend ook meedoen met een aantal activiteiten. Maar meer kwam er ook niet uit, na lang doorvragen weten we in ieder geval wel hoe je lid kan worden en mee kan doen met die activiteiten enzo haha. Toen we dat gehad hadden gingen we naar de computer afdeling. Haha die gast kon nog maar net engels xD. Hij vertelde over het algemeen ook heel saai, maar af en toe kwam er wel een grappige opmerking uit. Waar die toespraak op neer kwam was dat het computer en printsysteem slecht werkt. Zijn eigen woorden waren: the printer system sucks. Dus, ik ben benieuwd hoe alles gaat verlopen XD. Vandaag hebben we alleen een tour door Umeå gehad (de rest van het programma word verplaatst naar een nog niet bekende datum), deze tour was best grappig, veel uitleg over de geschiedenis enzo. Schijnt dat de russen Zweden flink belaagd hebben in de geschiedenis, vandaar een halve angst die hier heerst voor de Russen :p.

Het gebouw van de SLU is ook totaal anders dan ik verwacht had. De gangen zijn vrij klein en best gezellig, veel hout ook enzo. Het is ook totaal geen massief gebouw, maar een beetje verscholen in het bos ofzo. Wel grappig.

Al met al zijn mijn verwachtingen voor de moeilijkheid van deze master dus niet al te hoog, maar je weet het nooit natuurlijk!

Schijnt dat iemand eergister het noorderlicht al heeft gezien!! Super awesome!
Hier is ook veel problematiek omtrent wolven schijnbaar, iedere zweedse student waar ik tot nu toe mee gesproken heb (2) begon uitzichzelf over wolven, mogelijkheden voor een thesis genoeg dus!
Vandaag ben ik naar een speciale winkel voor drank geweest. Best raar vind ik zo een winkel eigenlijk. heb 12 biertjes voor 167 kronen gekocht, dus meer dan 2x zo duur dan in Nederland D: In gewone supermarkten kun je ook bier kopen, maar die hebben max 3,5% alcohol. Deze zijn wel normaal geprijsd maar ik heb ze geproefd en ze smaken nog meer naar pis dan Heineken bier haha.
Verder viel het me op dat verdacht weinig mensen hier roken, maar zweedse hebben wat anders bedacht! Ik weet niet meer precies hoe het heet, maar het is zo een rare gewoonte. Een blikje van het formaat van purol zalf, daar zit dan wat in wat je in je mond op je tandvlees kan leggen en dan geeft dat een heel sterke tabaksmaak. Daar zijn veel zweedse verslaafd aan schijnbaar, er zit ook nicotine in en de smaak is heel sterk. Eerlijk gezegd vind ik deze gewoonte zeer lame.

Morgen ochtend ga ik met de studentenjachtvereniging mee op vogels jagen muwahah. Het jagersgedeelte lijkt me heel interessant omdat ik zo ook de voornaamste tegen partij tegen wolven kan leren kennen. Zaterdag de eerste parteh, en maandag de eerste les!

Okeeej, deze keer heb ik nog meer geschreven dan vorige keer volgens mij, maarja anders raak ik natuurlijk nooit mijn lezers kwijt! (grapje)

trouwens ik stuur niet steeds een mailtje of facebook berichtje van: heej nog een verslag, vind het te veel moeite om alleen de mensen aan te vinken die het leuk vinden om dit te ontvangen, dus als je zin hebt om hier te kijken is er altijd kans op een nieuw verslag haha. altijd leuk, ver-assingen.

Wat betreft foto's, ik doe mijn best maar ben echt niet zo een fotomannetje, dus heb een paar foto's gemaakt deze keer ;D De kerk is door russen gebouwd, dat halve kasteel was het eerste brandweerhuis hier en dat hypermoderne gebouw wordt het nieuwe cultuur gebouw ofzo, helemaal tegen dat mooie ouwe gebouw aan gebouwd.

Groetjes

  • 30 Augustus 2014 - 14:24

    Mama:


    Wat een mooi verhaal. Zie het ook helemaal gebeuren. .
    Beetje aansluiting met de anderen? Nog Femke tegen gekomen?
    Liefs en succes!

  • 30 Augustus 2014 - 14:32

    Ruben Bloemsma:

    yep :)

  • 31 Augustus 2014 - 20:02

    Marion:

    Hoi Ruben,

    Wat heb je je best gedaan om ons allen te informeren! Ik zie dat je een geweldig appartement hebt.
    Verzorgd en leuke meubelen.
    Wat een raar idee van de gemeente om zo'n modern gebouw tegen zo'n prachtig oud gebouw te zetten.
    Ik vind de omgeving waar je zit met dat meer en zo leuk voor je.
    Ik wens je een heel fijne tijd en hoop dat je inderdaad leuke gasten mag ontmoeten. groetjes marion

  • 31 Augustus 2014 - 20:06

    Maarten:

    Ruben wat kan je leuk schrijven, je bindt je lezers in plaats van ze weg te jagen. Nu begrijp ik de tactiek van het meedoen met vogeljagers... Kan ik mee leven. Succes we horen weer verder

  • 31 Augustus 2014 - 23:02

    Ruben Bloemsma:

    bedankt allemaal :D

  • 07 September 2014 - 16:08

    Janneke Scholten:

    Ah snus! Dat gebruiken ze hier ook veel, super slecht voor je tandvlees en het ziet er niet uit vind ik. Maarja altijd beter dan roken ;)

  • 07 September 2014 - 17:53

    Ruben Bloemsma:

    ja snus idd!

  • 14 Oktober 2014 - 14:13

    Bram Schouten:

    Ruben,
    Ik had gisteren een reactie geschreven maar zie die nu niet terug. Vandaar deze herhaling:
    Wat moet ik me voorstellen bij een Zweedse dansles? Dat je alle aanwijzingen in onverstaanbaar Zweeds krijgt? Of dat een foxtrot een Feuxtreut of iets dergelijks wordt?
    Je schrijft dat de school zo weinig te doen geeft dat de ambitie verloren gaat. Maar hoe staat het dan met het onderzoek dat je moest doen naar het kleine broertje (of zusje; dat hangt van de individuele kenmerken af) van de wolf, de vos?
    Overigens weer een goed verhaal! We lezen ze allemaal graag.
    Groetjes,

    Bram

  • 14 Oktober 2014 - 18:57

    Ruben Bloemsma:

    Heej,

    Nou over die dansles weet ik niet zoveel want ik ben niet gegaan haha, heb gewerkt aan dat project van mij over dat kleine broertje/zusje van de wolf. Het begint nu iets drukker te worden omdat de toets dichterbij komt, zoals ik ook wel verwacht had :)

    bedankt :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Umeå

Ruben

Dit is inderdaad mijn tweede profiel. Ik ben het wachtwoord en mail adres van mijn vorige profiel vergeten, hehe.

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 6497

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 12 Juli 2016

Umeå, de stad van de toekomst (haha)

Landen bezocht: